خانم نجمه فرجی

مشاور تغذیه
روز های کاری : شنبه ها از ساعت 16 الی 19 دوشنبه ها از ساعت 13 الی 16
تعداد مقاله : 10

تغذیه قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری

براساس انجمن باروری امریکا، ۱۰% جمعیت نابارور هستند. با وجود اینکه زوج ها نمی توانند تمام دلایل ناباروری را کنترل کنند، ولی می توانند عادت های غذایی خودشان را کنترل کنند. تغذیه قبل از بارداری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . تغذیه سالم و وزن متناسب بدن برای هر دو زوج می تواند تاثیر مهمی بر روی توانایی باروری داشته باشد.

تغذیه قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری

زنان و باروری

جهت آمادگی برای حاملگی و افزایش باروری، وزن سالم را نگه دارید و غذاهایی را انتخاب کنید که مکانی امن جهت نه ماه نگهداری بچه به وجود آورد.

مردان و باروری

مردان نیز باید وزن بدن خود را متناسب و سالم نگه دارند و یک الگوی متعادل غذا خوردن داشته باشند. چاقی در مردان میزان تستسترون و سایر هورمون ها را تغییر می دهد. براساس انجمن باروری امریکا کاهش تعداد اسپرم و حرکت ضعیف اسپرم در مردان چاق و دارای اضافه وزن متداول است. در رابطه با رژیم غذایی افزایش مصرف میوه و سبزی که حاوی ویتامین و مینرال و آنتی اکسیدان هستند به تولید اسپرم قوی کمک می کند.

بدست آوردن وزن سالم و متعادل

شانس حاملگی خود را با بدست آوردن و نگه داشتن وزن سالم افزایش دهید. انجمن ملی ناباروری گزارش داده که ۳۰% موارد ناباروری به علت افزایش وزن است چرا که میزان هورمون را تغییر می دهد.

برای زنانی که اضافه وزن دارند، ۵% کاهش وزن می تواند باروری را بهبود بخشد.

زنانی که کمبود وزن دارند، سیکل قاعدگی نامنظم یا توقف تخمک گذاری دارند.

افرادی که به طور مرتب در ورزش های با شدت زیاد مثل ژیمناستیک یا رقص شرکت می کنند، اختلال خوردن دارند، رژیم محدود رعایت می کنند اغلب در ریسک بالا قرار دارند.

از پیروی کردن از رژیم های هوسی (منظور مصرف مواد غیرمغذی و تنها براساس هوس و میل زودگذر است) خودداری کنید چرا که بدن را از مواد مغذی که برای بارداری نیاز است خالی می کند. پیدا کردن یک برنامه غذایی سالم که متناسب شما باشد با مشورت با یک متخصص تغذیه بدست می آید.

غذاهای غنی از آهن انتخاب کنید

یک رژیم غنی از آهن که از طریق مواد غذایی گیاهی آهن دار و مکمل ها بدست می آید خطر ناباروری ovulatory را کاهش می دهد. مواد غذایی گیاهی آهن دار شامل انواع لوبیاها، تخم مرغ، عدس، غلات غنی شده، برنج غنی شده دانه بلند، غلات کامل و اسفناج (البته اسفناج به دلیل داشتن اگزالات جذب اهن بالایی ندارد) می باشد. ویتامین سی را با مصرف مرکبات، فلفل دلمه ای و توت به رژیم غذایی اضافه کنید تا جذب آهن افزایش یابد.

دکتر نجمه فرجی ، مشاوره تغذیه کلینیک هرا می باشد . جهت دریافت مشاوره از دکتر فرجی می توانید با شماره ۶۶۹۳۳۸۶۹ – ۶۶۹۳۳۹۰۶  تماس حاصل نمایید .

رژیم غذایی باروری

براساس تحقیقات در زنانی که این برنامه غذایی را رعایت می کنند  نسبت به زنانی که رژیم را به خوبی رعایت نمی کنند۶۶% ریسک ناباروری ovulatoryکاهش می یابد و ۲۷% ریسک ناباروری به دلایل دیگر کاهش می یابد.

زنانی که رژیم باروری را رعایت می کنند موارد زیر را انتخاب می کنند:

  • مصرف چربی ترانس کمتر و چربی تک غیراشباع بیشتر (از غذاهایی مانند اووکادو و روغن زیتون)
  • پروتئین حیوانی کمتر و پروتئین گیاهی بیشتر
  • غذاهای با فیبر بالا و کربوهیدرات با شاخص گلایسمی پایین بیشتر (مانند غلات کامل)
  • منابع آهن گیاهی بیشتر و منابع گوشت کمتر
  • مولتی ویتامین
  • لبنیات پرچرب به جای لبنیات کم چرب

در حالت کلی خوردن سبزیجات بیشتر، چربی های تک غیراشباع به جای چربی های ترانس و اشباع، دریافت حداقل نصف غلات به صورت کامل، دریافت کافی غذاهای غنی از کلسیم مانند لبنیات کمک می کند نیازهای مواد مغذی برطرف شود و وزن متعادل و سالم بدست آید.

اسیدفولیک را فراموش نکنید

اسیدفولیک فرد را بارور نمی سازد ولی برای زنانی که می خواهند باردار شوند حیاتی است ۴۰۰ میکروگرم در روز اسیدفولیک از طریق مکمل دریافت کنند (اگر مکملی حاوی اسیدفولیک دریافت می کنید ابتدا با متخصص تغذیه مشورت کنید) یا غذاهایی مانند سبزیجات با برگ سبز تیره، و غلات غنی شده دریافت کنید. فولیک اسید جهت پیشگیری از نقص لوله عصبی مورد نیاز است. لوله عصبی در مغز و ستون فقرات در هفته سوم یا چهارم بعد از بارداری شکل می گیرد، قبل از اینکه اغلب خانم ها تشخیص دهند که باردار هستند.

پاسخ

نه − 7 =