دکتر آزاده افضل زاده

روز های کاری : شنبه ها و چهارشنبه ها از ساعت 16 الی 19

توده های تخمدان

یکی از شایع ترین توده ها در سنین باروری بانوان، توده های تخمدان می باشند . توده ها به طور کلی می توانند عملکر یا نئوپلاستیک ( خوشیم خیم یا بدخیم ) داشته باشند . اما توده تخمدان چه علائمی دارند؟ چند نوع توده تخمدان وجود دارد ؟ درمان هر کدام به چه صورت است ؟

توده های تخمدانعلائم توده های تخمدان

اکثر توده های تخمدان علامتی ندارند ولی بعضی بیماران با اتساع شکم،درد یا احساس ناراحتی در شکم، احساس فشار در شکم، احساس فشار در قسمت تحتانی شکم و حتی علائم ادراری یا گوارشی مراجعه می نمایند .

اگر تومور از لحاظ هورمونی فعالی باشد ممکن است بیمار دچار خونریزی واژینال غیر طبیعی شود و با نگرانی فراوان به یک متخصص زنان مراجعه نماید . کیست ها ممکن است دچار پارگی یا خونریزی به داخل کیست و یا پیچ خوردگی شوند که در این موارد بیمار با درد شدید شکمی مراجعه خواهند کرد.

نوع تشخیص در توده های تخمدان، در روند درمان آن بسیار تاثیر گذار می باشد . بنابراین در زمان مشاهده هر کدام از علائم فوق به یک کلینیک تخصصی زنان مراجعه نمایید .

جهت دریافت مشاوره با کلینیک هرا می توایند با شماره  ۶۶۹۳۳۸۶۹ نماس حاصل نمایید .

انواع توده های تخمدان و درمان آن

توده های تخمدانی که در سونوگرافی یک طرفه، متحرک، صاف هستند و حالت کیستی دارند، با احتمال بیشتر خوش خیم بوده و نیاز به نگرانی نمی باشد .

در حالی که توده های تخمدان دو طرفه، توپر، ثابت و نامنظم که گاهی همراه با آسیت ( مایع داخل شکم ) هستند و سرعت رشد آن ها زیاد است با احتمال بیشتر از نوع بدخیم به شمار می آیند .

از شایع ترین کیست های عملکردی تخمدان، کیست های فولیکولی می باشند که معمولا علامتی نداشته و خوشیم هستند . این نوع از کیست ها نیاز به جراحی برای درمان ندارند و معمولا در عرض ۴ الی ۸ هفته با درمان از بین می روند . مصرف قرص های جلوگیری از بارداری از تشکیل کیست های جدید تخمدان جلوگیری می کند .

کیست های جسم زرد نوع دیگری از کیست های عملکردی تخمدان هستند که ممکن است پاره شوند و به داخل شکم خونریزی کنند و نیاز به عمل جراحی داشته باشد . این اتفاق بیشتر در بیمارانی که داروهای ضد انعقاد مصرف می کنند و یا مبتلا به بیماری های خونریزی دهنده هستند رخ می دهد .

همچنین شما می توانید مقاله سرطان سینه را مطالعه نمایید .

کیست های تکالوتئینی، معمولا کیست های بزرگ دو طرفه در تخمدان ها هستند که در ارتباط با حاملگی مولی ( بچه خوره )، چند قلویی و یا مصرف داروهای تحریم تخمک گذاری در خانم های نازا به وجود می آیند . این کیست ها معمولا خود به خود پسرفت می کنند و نیاز به عمل جراخی ندارند .

زنان مبتلا به اندومتریوز ممکن است دچار کیست های شکلاتی در تخمدان شوند که گاهی اندازه آن ها به  ۶ الی ۸ سانتی متر نیز می رسد . معمولا این کیست ها اگر با تحت نظر گرفتن بیمار از بین نروند نیاز به عمل جراحی دارند .

درمان توده های تخمدان در سنین مختلف

به طور کلی خلاصه یک توده تخمدان اگر برای اولین بار در سنین بعد از یائسگی بوجود آید . به دلیل شک در بدخیمی ترجیح می دهیم بیماران را جراحی کرده و توده را خارج کنیم .

در سنین قبل از یائسگی اگر کیست تخمدان بزرگتر از ۸ الی ۱۰ سانتی متر باشد و یا در سونوگرافی گزارشات مشکوک به بدخیمی گزارش شود، انجام جراحی ترجیح داده می شود . توده های کمتر از ۸ سانتی متر در سنین قبل از یائسگی را می توان تحت نظر گرفت و بعد از تجویز ۲ ماه قرص های جلوگیری از بارداری، ارزیابی مجدد با سونوگرافی انجام داد .

همچنین شما می توانید مقاله  فیبروم رحم را مطالعه نمایید .

بیماران با هر نوع کیست تخمدان باید تحت نظر نظر پزشک متخصص  زنان و زایمان باشند و در صورت پیدایش علائمی مثل درد شدید شکم، تهوع و یا سرگیچه سریعا به بیمارستان مراجعه نمایند .

شانزده − سه =