جراحی هیسترکتومی

جراحی هیسترکتومی یک درمان برای تعدادی از بیماری ها در شرایط خاص است. اگر سرطان رحم یا تخمدان یا خونریزی (خونریزی غیرقابل کنترل) رحم باشد، جراحی هیسترکتومی ممکن است زندگی شما را نجات دهد.

در بیشتر موارد، هیسترکتومی یک روش انتخابی است. عملیات برای بهبود کیفیت زندگی انجام شده است: برای از بین بردن درد، خونریزی شدید یا سایر شرایط مزمن و ناراحتی.

ممکن است شیوه های دیگری برای درمان و مقابله با این مشکلات وجود داشته باشد. همراه با دکتر شما باید همه گزینه ها و تأثیرات انتخاب های مختلف را به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب است.

آناتومی رحم و تخمدان

رحم محل نگه داری جنین و تغذیه جنین از مادرم تا هنگام تولد می باشد.

تخمدان دارای دو عملکرد عمده می باشند. یکی فرزندآوری است. دوم تولید هورمون ه که قاعدگی و سایر جنبه ها را شامل می شود، از جمله رفاه جنسی.

پس از هیسترکتومی، یک زن دیگر نمیتواند فرزندان و قاعدگی را داشته باشد. تخمدان ها معمولا به تولید هورمون ها ادامه می دهند، اگرچه در بعضی موارد ممکن است فعالیت آنها کاهش یابد.

برخی از هیسترکتومی ها نیز شامل حذف تخمدان ها هستند، بنابراین عرضه هورمون های مؤثر زن بسیار کاهش می یابد.

جراحی هیسترکتومی

هیسترکتومی جراحی برای حذف رحم زنان است. رحم قسمتی در بدن بانوان است که جنین در آن قسمت تشکیل شده و رشد می کند. باید توجه داشته باشید که پس از هیسترکتومی، شما دیگر دوره های قاعدگی ندارید و نمیتوانید باردار شوید.

گاهی اوقات در هنگام جراحی عمل جراحی هیسترکتومی تخمدان ها و لوله های فالوپ را نیز حذف می گردد.

علل انجام جراحی هیسترکتومی

دلیل هیسترکتومی توصیه می شود به سه دسته تقسیم می شود:

• برای نجات جان
  • برای اصلاح مشکلات جدی که با عملکرد طبیعی مواجه می شوند.
  • برای بهبود کیفیت زندگی.

دلایل انجام جراحی هیسترکتومی

متخصص زنانه و زایمان شما ممکن است هیسترکتومی را در صورتی توصیه کند که فیبروم رحم های آندومتریوز که توسط جراحی درمان نشده است، افتادگی رحم ( پرولاپس رحم)، سرطان رحم، خونریزی واژینال که با وجود درمان ادامه دارد، درد مزمن لگن و سایر موارد که به عنوان آخرین راه حل توسط جراح زنان ارائه می گردد. در ادامه دو دلیل انجام جراحی هیسترکتومی بررسی می شود :

سرطان رحم یا تخمدان

اندام های سرطانی و در بعضی موارد، اندام ها و سازه های مجاور، برای جلوگیری از گسترش این بیماری تهدید کننده حیات، حذف می شوند.

فیبروم رحم

این تومورهای غیر سرطانی (خوش خیم) رحم معمول هستند و اغلب علل توصیه هیسترکتومی هستند. آنها از دیوار عضلانی رحم رشد می کنند و از بافت عضلانی و فیبرینی ساخته می شوند. بسیاری از زنان بالای ۳۵ سال مبتلا به فیبروئیدها هستند اما معمولا علائم ندارند.

با این حال، در بعضی از زنان، فیبروئید (مایوم) ممکن است باعث خونریزی شدید، ناراحتی لگن و درد و گاهی اوقات بر سایر اعضای بدن شود. این علائم ممکن است نیاز به درمان داشته باشد، اما همیشه هیسترکتومی نیست. داروهای جدید آزمایش تجربی وجود دارد که ممکن است تومورهای موقت را کم کند؛ با این حال، این داروها ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشد. آنها عموما بسیار پرهزینه هستند

سوالات رایج ناباروری