درمان عفونت واژن

همه چیز شما باید در مورد عفونت های واژن بدانید

واژن دارای شرایطی است که می تواند باعث عفونت یا التهاب واژن شما شود. تمامی بانوان در طول زندگی خود عفونت واژن را تجربه کرده اند . اما چه دلایلی باعث ایجاد این عفوئت می شود ؟ چگونه می توان از ابتلا به عفونت جلوگیری نمود ؟

عفونت واژن

علائم عفونت واژن

برخی از عفونت های واژن ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند. در صورت بروز علائم ، شایع ترین آنها:

•     خارش واژن
  •     تغییر میزان ترشحات از واژن شما
  •     تغییر رنگ ترشحات واژن شما
  •     درد یا سوزش هنگام ادرار
  •     درد در حین مقاربت
  •     خونریزی واژن یا لکه بینی

علائم عفونت واژن نیز بسته به علت عفونت شما متفاوت خواهد بود:

عفونتهای باکتریایی به طور معمول باعث ترشح خاکستری-سفید یا زرد می شوند. این ترشحات ممکن است بوی ماهی داشته باشد که بعد از رابطه جنسی به راحتی مشاهده می شود.

عفونتهای مخمر به طور معمول خارش ایجاد می کنند. اگر ترشح وجود داشته باشد ، ممکن است ضخیم و سفید باشد و شبیه پنیر لپه باشد.

تریکومونیازیس شرایطی است که می تواند خارش و بو ایجاد کند. تخلیه این عفونت معمولاً به رنگ زرد مایل به سبز است و ممکن است سرخ شود.

چه عواملی باعث عفونت واژن می شود؟

عفونت های واژن می توانند دلایل مختلفی داشته باشند. اگر به عفونت واژن مبتلا شوید ، پزشک شما براساس علت آن ، عفونت شما را تشخیص داده و درمان می کند.

تخمدان پلی کیستیک

علل شایع عفونت های واژن شامل موارد زیر است:

عفونتهای باکتریایی. باکتری های خاصی معمولاً در واژن شما یافت می شوند. رشد بیش از حد این باکتری ها می تواند باعث واژینوز باکتریایی شود.

عفونت های مخمر. عفونت های مخمر معمولاً توسط قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. بسیاری از موارد از جمله آنتی بیوتیک ها می توانند تعداد باکتری های ضد قارچ در واژن شما را کاهش دهند. این کاهش می تواند منجر به رشد بیش از اندازه قارچ ها و ایجاد عفونت شود.

تریکومونیازیس این عفونت واژینال توسط یک انگل تک یاخته ایجاد می شود که از طریق مقاربت جنسی قابل انقباض است.

آتروفی واژن. این حالت معمولاً بعد از یائسگی رخ می دهد. همچنین وقتی سطح استروژن کاهش می یابد ، مانند زمان شیردهی ، می تواند در سایر مواقع زندگی شما ایجاد شود. کاهش سطح هورمون می تواند باعث نازک شدن و خشکی واژن شود. اینها می تواند منجر به التهاب واژن شود.

تحریک کننده ها صابون ها ، مواد شستشوی بدن ، عطرها و داروهای ضد بارداری واژن می توانند واژن شما را تحریک کنند. این می تواند باعث التهاب شود. لباس های تنگ نیز ممکن است باعث بثورات گرمایی شود که واژن شما را تحریک می کند.

در بعضی موارد ، پزشک ممکن است نتواند علت عفونت واژن شما را مشخص کند. این بیماری به عنوان ولووواژینیت غیر اختصاصی شناخته شده است. این بیماری در زنان در هر سنی ممکن است رخ دهد ، اما در دختران جوان که بلوغ را وارد نکرده اند شایع تر است.

عفونت های واژن چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص عفونت واژن ، پزشک از شما در مورد تاریخچه سلامتی شما سؤال خواهد کرد. آنها همچنین به طور معمول در مورد سلامت جنسی شما مانند تعداد فعلی شرکای جنسی و سابقه عفونت واژینال گذشته یا عفونت های مقاربتی سؤال می کنند.

پزشک شما ممکن است معاینه لگن را نیز انجام دهد. در طی این معاینه ، پزشک شما ممکن است نمونه ای از ترشحات واژن را جمع کند. آنها این نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستند. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا چه چیزی باعث عفونت شما می شود را بشناسد.

عفونت های واژن چگونه درمان می شوند؟

درمان عفونتهای واژینال بستگی به آنچه باعث عفونت شما می شود بستگی دارد. مثلا:

•     قرص مترونیدازول ، کرم ، یا ژل ، یا کرم کلیندامایسین یا ژل ممکن است برای عفونت باکتریایی تجویز شود.
  •     کرم ها یا شیاف های ضد قارچ ممکن است برای عفونت مخمر تجویز شوند.
  •     قرص مترونیدازول یا تینیدازول ممکن است برای تریکومونیازیس تجویز شود.
  •     کرم یا قرص استروژن ممکن است برای آتروفی واژن تجویز شود.

اگر عفونت شما در اثر تحریک کننده مانند صابون ایجاد شود ، پزشک شما برای کاهش سوزش ، محصول دیگری را توصیه می کند.

چگونه می توانید از عفونت های واژن جلوگیری کنید؟

همه عفونت های واژن قابل پیشگیری نیست. استفاده از کاندوم در طی مقاربت جنسی به جلوگیری از برخی از عفونت ها کمک می کند. همچنین خطر انقباض آنها را کاهش می دهد.

بهداشت مناسب همچنین می تواند به جلوگیری از برخی از عفونت های واژن کمک کند.

در صورت امکان ، باید لباس زیر پنبه ای و جوراب شلواری را با یک پنبه نخی بپوشید. این می تواند خطر ابتلا به التهاب و تحریک واژن را کاهش دهد. برخی از خانم ها از پوشیدن پارچه های تنفس کمتری دچار التهاب و تحریک می شوند.

راه های ارتباطی با گروه پزشکی هرا

پیج اینستاگرام گروه پزشکی هرا

در صورت بروز عفونت ، چگونه میتوانیم درمان کنیم ؟

درمان عفونت های واژن معمولاً بسیار مؤثر است. تشخیص صحیح باعث می شود که شما یک درمان صحیح را دریافت کنید.

ماموگرافی

اگر علائم جدید یا نگران کننده ای دارید ، همیشه اطمینان حاصل کنید که شما یک درمان مناسب را دریافت کرده اید.

با توجه به نوع عفونت ایجاد شده ، متخصص زنان برای شما بهترین نوع درمان را انتخاب می کنند . لذا در انتخاب پزشک خود نهایت دقت را داشته باشید .

سایر مطالب

سفید کردن واژن

تنگ کردن واژن با لیزر

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]
کلینیک هرا