خانم نجمه فرجی

مشاور تغذیه
روز های کاری : شنبه ها از ساعت 16 الی 19 دوشنبه ها از ساعت 13 الی 16
تعداد مقاله : 11

سوالات رایج تغذیه در بارداری

سوالات رایج تغذیه در بارداری

در این مطلب تمام سوالات رایج تغذیه در بارداری و قبل از بارداری که از کلینیک هرا پرسیده شده ،  به طور کامل توسط سرکار خانم نجمه فرجی ، کارشناس تغذیه پاسخ داده شده است .

سوالات رایج تغذیه در بارداری

سوالات رایج تغذیه در بارداری

آیا وزن بانوان در بارداری تاثیرگذار است ؟

بله ، وزن یک خانم باید در محدوده طبیعی باشد ، کمبود وزن و اضافه وزن هردو ممکن است در باروری اختلال ایجاد نماید .

اگر یک خانم کمبود وزن یا افزایش وزن داشته باشد جهت باردارشدن چه اقدامی باید صورت گیرد ؟

باید وزن خود را به محدوه طبیعی برساند( MBI که تناسب قد و وزن می باشد باید در محدوده ۱۹ تا ۲۴/۵ قرار گیرد ) کم یا زیاد بودن نسبت وزن به قد می تواند منجر به مشکلاتی برای باردارشدن ایجاد نماید .

آیا رژیم غذایی قبل از ازدواج و بارداری در بارور شدن بانوان موثر است ؟

بله ،  داشتن تغذیه مناسب و وزن متعادل و متناسب برای هر دو زوج می تواند تاثیر مهمی در باروری داشته باشد، که این تغذیه و وزن متناسب و متعادل از قبل از ازدواج تاثیرگذار است . برای پاسخ بهتر می توانید به مقاله نقش تغذیه قبل از بارداری مراجعه نمایید .

خانم ها قبل از اقدام به بارداری چه مواد غذایی را باید بیشتر مصرف کنند ؟

باید روزانه از میوه و سبزی ، مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر و ماست ، مواد پروتئینی مانند مرغ و گوشت و آجیل و حبوبات استفاده کنند .

آیا قبل از بارداری در مصرف مواد کافئین دار باید تغییری ایجاد نماید ؟

بله مصرف مواد حاوی کافئین را کاهش دهند ، مصرف قهوه ، چای و نوشابه را کاهش داده و از نوشیدنی های سالم مانند ابمیوه طبیعی ، شربت های خانگی و اب و شیر استفاده نمایند .

خانم ها قبل از باردار شدن چقدر باید فعالیت بدنی داشته باشند ؟

باید ۳۰ دقیقه تمرینات ورزشی مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری ، حرکات ایروبیک یا ورزش های کاهش وزن دیگر در بیشتر روزهای هفته داشته باشند .

خانم های شاغل یا افرادی که فرصت کافی جهت فعالیت بدنی ندارند چه اقدامی باید انجام دهند ؟

از برنامه های ساده ای همچون پیاده روی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز شروع کنند و به تدریج میزان آن را افزایش دهند یا در دو نوبت و هرکدام ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حرکات نرمشی انجام دهند . برای افزایش انعطاف بدن ورزش های کششی و یوگا مناسب می باشد .

خانم ها قبل از اقدام به بارداری چه مواد غذایی را باید حذف کنند یا کمتر استفاده نمایند ؟

 چربی ترانس را حذف نمایند و چربی تک اشباع را کاهش دهند ، مصرف پروتئین حیوانی را کاهش داده و بیشتر پروتئین گیاهی مصرف کنند ، کربوهیدرات با نمایه گلایسمی بالا را کاهش دهند و به جای ان کربوهیدرات با نمایه گلایسمی پایین مصرف کنند .

آیا خانم ها قبل از بارداری نیاز به مصرف مکمل دارند؟

بله یک خانم قبل از بارداری مکمل اسیدفولیک باید مصرف کند، در صورت وجود کم خونی فقراهن از مکمل اهن استفاده کند، ازنظر ویتامین دی چک شود و در صورت کمبود مکمل ویتامین دی مصرف نماید و در صورت کمبود تغذیه ای و استفاده نامناسب از مواد غذایی از مکمل مولتی ویتامین استفاده کند.

رژیم غذایی مناسب جهت باردار شدن چه رژیم غذایی می باشد ؟

در این رژیم غلات سبوس دار و میوه و سبزی وجود دارد، گوشت و لوبیا و لبنیات کم چرب و موادغذایی حاوی چربی امگا ۳ ضروری است، تخم مرغ، ماهی سالمون نیز وجود دارد .

آیا رژیم غذایی می تواند تاثیری در جنسیت جنین داشته باشد ؟

برای مطاله کامل در این زمینه می توانید به مقاله نقش تغذیه در تعیین جنسیت مراجعه نمایید .

پاسخ

1 × پنج =