دکتر زهرا مرزبان راد

روز های کاری : یکشنبه ها و سه شنبه از ساعت 13 الی 16

فیبروم رحم

یکی از شایع ترین تومورهای لگنی در زنان،  فیبروم رحم به شمار می آید و جزء تومورهای خوش خیم بوده که گاهی ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد .  اما علل ایجاد فیبروم رحم چیست ؟ چه مشکلاتی ممکن است به علت فیبروم ایجاد شود؟

فیبروم رحم

فیبروم رحم، تومورهایی هستند که در رحم زنان رشد می کنند و جز توده های خوش خیم به شمار می آید . فیبروم ها بسیار کوچک بوده و با میکروسکوپ قابل مشاهده می باشند. ممکن است بیش از یک فیبروم داخل رحم وجود داشته باشد .

فیبروم در کجا قرار می گیرد؟

از لحاظ محل قرار گیری فیبروم رحم به سه دسته تقسیم می گردد :

• روی حفره رحم
  • داخل حفرت رحم
  • داخل عضله رحم

علل ایجاد فیروم رحم

تا کنون هیچ علتی برای ایجاد فیبروم مشخص نشده است . این مشکل به دلیل مشکلات هورمومی و یا ارث ممکن است ایجاد شده باشد .

همچنین شما می توانید مقاله سرطان سینه را مطالعه نمایید .

علائم ایجاد فیبروم رحم

بدانید که فیبروم رحم ممکن است علائم خاصی نداشته باشد اما گاهی با علائم زیر همراه است :

• خونریزی بی دلیل بین دو قاعدگی
  • بزرگ شدن شکم
  • ایجاد کمر درد
  • ایجاد درد پا
  • درد شدید هنگام برقراری رابطه جنسی
  • پریود دردناک
  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • خونریزی شدید در دوران
  • دردهای لگنی
  • نازایی

راه های ارتباطی با کلینیک هرا

فیبروم بیشتر در چه سنی ممکن است مشاهده شود؟

اصولا در سن ۲۵ الی ۵۰ سال ممکن است با علائم بیمار به متخصص زنان مراجعه نماید و یا به طور اتفاقی در سونوگرافی دیده می شود.

ابتلا زنان زیر ۲۵ سال بسیار کم می باشد . اما ممکن است در برخی از افراد این مشکل ایجاد شود .

فیبروم رحم معمولا به طور اتفاقی کشف می شود .

درمان فیبروم رحم

در صورتی که فیبروم رحمی بدون علامت باشد و فرد هیچونه مشکلی از جمله نازایی به دلیل فیبروم، خونریزی شدید، تکرر ادرار، بزرگ شدن شکم، ایجاد درد شدید و … نداشته باشد ممکن است پزشک هیچ درمانی برای آن استفاده نکند . این فرد باید در زمان های مناسب بین ۳ الی ۶ ماه و به طور مرتب سونوگرافی انجام دهد تا اندازه این تومور به طور منظم بررسی شود .

اما درصورتی که فیبروم مشکلات زیادی برای فرد به همراه داشت، متخصص زنان با استفاده از دارو و یا جراحی اقدام به رفع آن مشکل می نماید . اندازه فیبروم، محل قرار گیری و … از عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع درمان به شمار می آیند .

همچنین شما می توانید مقاله یائسگی در زنان را مطالعه نمایید .

درمان زگیل تناسلی

یکی از تومور های خوش خیم در بین بانوان، فیبروم رحم می باشد . اصولا فیبروم بدون علائم بوده و به طور اتفاقی کشف می شود .  اگر فیبروم به طور اتفاقی در سونوگرافی کشف شود و خانم هیچ مشکلی به دلیل فیبروم نداشته باشد نیاز به درمان نمی باشد . اما اگر مشکلات جدی برای بانوان ایجاد شود، با استفاده از دارو و یا جراحی می توان اقدام به درمان آن نمود .

نوزده − 3 =