دکتر لاله صادقی

روزهای کاری : دوشنبه ها از ساعت 13 الی 19 چهارشنبه ها از ساعت 13 الی 17 پنجشنبه ها از ساعت 9 الی 12

میومکتومی یا جراحی فیبروم رحم چیست ؟؟؟

فیبروم یک بیماری شایع در زنان است که از هر ۴ نفر یک نفر به آن مبتلا می شود. به طور کلی این بیماری بیشتر در زنان بین ۳۰ تا ۵۰ سال رخ می دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته فیبروم در سیاه پوستان نسبت به سفید پوستان شایع تر می باشد.

دلایل مهم در انجام میومکتومی

میومکتومی یا جراحی فیبروم رحممیومکتومی یا جراحی فیبروم رحم

میومکتومی یا جراحی فیبروم رحم

• ایجاد پریود دردناک
  • خونریزی های غیر طبیعی
  • آنمی
  • ایجاد نفخ در شکم
  • ایجاد درد شدید در کمر
  • ایجاد درد شدید در لگن
  • ایجاد مشکلات ادراری
  • ایجاد ناباروری در زنان و یا سقط جنین شوند
  • میوم هایی که رشد سریع دارند.

تشخیص فیبروم

با استفاده از معاینه لگن، سونوگرافی ترنس واژینال و همچنین لاپاراسکوپی می توان این مشکل را تشخیص داد . انتخاب روش تشخیص با توجه به علائم بیمار توسط جراح زنان تعیین می گردد. همچنین در موارد خاصی جهت تعیین نوع و سایز دقیق میوم و تعیین روش جراحی MRI نیاز هست .

جراحی میومکتومی

عمل برداشتن میوم از رحم رو میومکتومی می گویند. در این روش تنها میوم ها و فیبروم های رحمی برداشته می شوند و خود رحم حفظ می شود . برای درمان میوم روش های درمان دارویی و جراحی وجود دارد.

انواع روش های جراحی میومکتومی

لاپاراتومی

در این روش جراح برشی بر روی شکم ایجاد می کند و برش حدودا برشی است که در زایمان سزارین استفاده می شود. با استفاده از این برش میوم از رحم خارج می شود.بهبودی در این روش حدود ۶ هفته به طول می انجامد .  در این روش بین ۳ الی ۴ روز بیمار باید استراحت کند.

لاپاراسکوپی

جراح از طریق چند سوراخ کوچک بر  روی شکم ایجاد می کند وارد حفره شکم می شود  و عمل برداشتن  میوم صورت می گیرد .

در این روش بهودی سریع تر اتفاق می افتاد اما باید توجه داشت که این روش برای میوم های بسیار بزرگ قابل انجام نمی باشد.

بهبودی در این روش بین یک الی دو هفته به طول می انجامد .  بعد از جراحی بیمار باید یک روز استراحت کند.

هیستروسکوپی

در این روش جراح از طریق واژن با دوربین حفره رحم را ملاحظه کرده و فیبروم را خارج می کند.  بهبودی در این روش نیز بین یک الی دو هفته به طول می انجامد.  در این روش نیز مانند روش لاپاراسکوپی یک روز استراحت کافی می باشد.  از هیستروسکوپی برای فیبروم ساب موکوس کوچک استفاده می شود .

فیبروم و یا میوم یکی از تومورهای خوش خیم به شمار می آیند. در صورتی که سایز این فیبروم ها کوچک باشد و همچنین خونریزی بسیار زیاد برای بیمار وجود نداشته باشد اصولا متخصص زنان انجام جراحی را ضروری نمی داند . اما اگر خونریزی نسبتا شدید باشد و بیمار در سن بالایی قرار گیرد به طوری که احتمال بدخیم شدن تورمور وجود داشته باشد اصولا پزشک از جراحی میومکتومی جهت درمان استفاده می کند. عمل میومیکتومی جهت درمان مشکل ایجاد شده اصولا از طریق برش ایجاد شده بر روی شکم انجام می شود.

انواع فیبروم

• ساب موکوس یا زیرمخاطی
  • اینترامورال یا داخل جداری
  • ساب سروز یا زیرسروزی

آیا نیاز به جراحی برای فیبرهای رحم دارم؟

دلایل مهم در انجام میومکتومی

با توجه به میزان مشکل شما ممکن است جراح و مختخصص زنان برای شما انجام میومیکتومی را لازم بداند. بسیاری از زنان مبتلا به فیبروم رحم هستند اما علائم ندارند. آنها احتمالا نیازی به درمان خاصی نخواهند داشت. اگر علائم شما خفیف باشد، داروها می توانند در درمان شما کمک کنند .

اگر شما به یک روش نیاز دارید، گزینه های مختلفی وجود دارد که پزشک شما می توانند در مورد آن ها با شما صحبت کنند. اکثر این تکنیک ها می توانند توسط لاپاراسکوپی انجام شوند، که این بدان معنی است که پزشک شما به جای یک بزرگ، از طریق چند سوراخ کوچک که بر روی شکم ایجاد می کند  و به درمان مشکل می پردازد.

مدت زمان انجام جراحی میومکتومی چه میزان است ؟

اصولا این جراحی حدود یک ساعت به طول می انجامد. متخصص زنان این جراحی را در یک بیمارستان مجهز انجام می دهد.

پاسخ دکتر لاله صادقی به برخی از سوالات مراجعه کنندگان

علت خونریزی بعد میومکتومی چیست ؟

علت درد بعد از میومکتومی چیست ؟

آمادگی قبل از انجام میومکتومی چیست ؟

مراقبت های بعد از عمل میومکتومی چیست ؟

هفت + 17 =