پارگی کیست تخمدان

پارگی کیست تخمدان یکی از اتفاقات طبیعی برای خانم ها است که در سنین باروری قرار گرفته اند، این کیست های فیزیولوژیکی ممکن است گاهی بترکد و در سیکل های طبیعی این ترکیدن های کیست های کوچک فولیکار که با هر تخمک گذاری اتفاق می افتد خطری برایتان محسوب نمی شود که معمولا با دردی در چرخه عادت ماهیانه یا بدون درد همراه است.

برای آشنایی بیشتر با علائم پارگی کیست تخمدان با کلینیک زنان هرا با ما همراه شوید و جواب سوالات خود را بگیرید.

کیست تخمدان چیست ؟

کیست های تخمدان کیست هایی می باشد که با مایعاتی پر شده است و در داخل و یا سطح تخمدان ها پرآکنده شده اند، دو تخمدان در دو سمت رحم هر خانمی قرار دارد که حدودا هم اندازه و هم شکل بادام است. همزمان با آغاز اولین قاعدگی تخمک هایی در تخمدان های شما رشد می کنند و درست در سیکل های ماهیانه شما آزاد می شوند، بطور عادی هر خانمی در دوران باروری خود دچار کیست تخمدان شده است و بیشتر این کیست ها بدون هیچ دردی بعد از چند ماه از بین می روند ولی فراموش نکنید گاهی این کیست ها منجر به بیماری های جدی می شوند، برای جلوگیری از بروز اینگونه بیماری ها شما باید بطور مرتب به پزشک متخصص مراجعه کنید و از صحت سلامت خود مطمئن شوید.

علل بروز کیست تخمدان

۱- گاهی اوقات فولیکول ها در طول تخمک گذاری پاره نمی شوند و هیچ تخمکی در سیکل ماهیانه از آن آزاد نمی شود و در عوض مایعات بیشتری داخلشان ذخیره می شود و کیست فولیکولی را تشکیل می دهند.
۲- در بعضی مواقع فولیکول ها تخمک های خود را آزاد می کنند ولی کیسه آن ها حل نمی شود و با خون و مایعات پر می شود و کیست جسم زرد را تشکیل می دهند.

علائم خطرناک در دوران بارداری

علائم کیست تخمدان

بطورکلی کیست های تخمدان بدون هیچ درد و نشانه ایی در بدن ظاهر می شوند و پس از مدتی نیز مجددا از بین می روند اما در صورت مشاهده یکسری از تغییرات در بدنتان شما می توانید به وجود کیست تخمدان شک کنید، این علائم شامل :

۱- بادکردگی، فشار و دردهای ناحیه لگنی
۲- وجود دردهای ناگهانی و شدید در ناحیه لگنی در صورت ترکیدن کیست ها
۳- در صورت چرخش تخمدان توسط کیست بیمار دردهای شدید و حالت تهوع بسیار بدی را تجربه می کند.
۴- درد در ناحیه کمر و ران پا
۵- انسداد در روده یا مثانه
۶- درد در برقراری روابط جنسی
۷- بالا رفتن بدون توجیح وزن
۸- حساسیت در ناحیه پستان ها
۹- درد در طول قاعدگی
۱۰- خونریزی های غیرطبیعی
۱۱- تکرر ادرار

انواع کیست های تخمدان

۱- کیست های فانکشنال : کیست های فولیکولی، کیست های لوتئال
۲- کیست های پاتولوژیک : کیست های درموئید، کیست های آدنوما

علائم ترکیدن کیست تخمدان

– خونریزی : یکی از علائم جدی در پارگی کیست تخمدان خونریزی های غیر طبیعی می باشد و به دلیل اینکه تخمک ها در زمان قاعدگی آزاد می شوند و کیست ها نیز در همان زمان می ترکد خیلی این خونریزی غیرعادی بنظر نمی رسد مگر آنکه خونریزی زیادی داشته باشید که خود فاجعه به بار می آورد.
– درد شدید در ناحیه شکم : ترکیدن کیست تخمدان بطور ناگهانی و با درد شدیدی همراه است که معمولا درد در همان سمتی که کیست ترکیده است اتفاق می افتد، بیشترین احتمال در پارگی کیست تخمدان مربوط به تخمدان سمت راست می باشد چرا که فشار رگ های خونی در سمت راست بیشتر است.
– تورم و برآمدگی در شکم : کیست ها در شکم فضای بسیار زیادی را اشغال می کنند که بطور قاطعانه به ارگان های مجاور خودشون فشار بسیاری وارد می کنند در صورتی که با پاره شدن کیست ها مایع داخل آن خارج می شود و از حجم کیست کاسته می شود اما برآمدگی و درد شکمی در زمان پارگی نیز بشدت خود باقی خواهد ماند.
– سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و کمی تب از دیگر علائم ترکیدن کیست تخمدان ها است.

ناباروری در مردان

دلیل ترکیدن کیست تخمدان

– حرکت های ناگهانی
– نوسانات و تغییرات هورمونی
– بارداری
– مقاربت
– یبوست
– ضربه شدید
– درمان های ضد انعقاد خون
بارداری خارج رحمی
– آپاندیس
– خونریزی داخلی

تشخیص ترکیدگی کیست تخمدان

برای تشخیص ترکیدگی کیست تخمدان باید به بهترین پزشک متخصص مراجعه کنید و پس از معاینات بالینی و فیزیکی پزشکتان برای اطمینتن بیشتر باتوجه به تشخیص داده شده آزمایشاتی مانند :
– سونوگرافی
– تست بارداری
– آزمایش خون
– آزمایش ادرار
– آزمایش کشت ترشحات دستگاه تناسلی
– سی تی اسکن

درمان پارگی کیست تخمدان ( درمان کیست تخمدان )

همزمان با پارگی کیست تخمدان و بروز دردهای شدید و خونریزی باید بیمار به بیمارستان منتقل شود و در صورت شدید نبودن علائم با تزریق یک مسکن داخل سرم از میزان درد آن کاسته می شود. اگر بیمار خون زیادی از دست داده باشد باید مایعات و خون تزریق شود و درصورت بزرگ بودن کیست های تخمدانی پزشک مجبور به جراحی لاپاراسکوپی می شود.

وجود کیست تخمدان یکی از شایع ترین بیماری های موجود در خانم ها می باشد که از اولین تا آخرین دوره قاعدگی ممکن است برای هر خانمی بوجود بیاید، باتوجه به شایع بودن این بیماری ترس و نگرانی بی فایده است و تنها با مراجعه به بهترین متخصص زنان  در غرب تهران و انجام آزمایشات هر چند ماه یکبار و مرتب می توانید خودتان را از شر این بیماری های پنهان تا حدودی راحت کنید.

بیست − 10 =